1. Overeenkomst
Een vlotte interactie en samenwerking tussen de advocaat en cliënt is van groot belang. Elke opdracht wordt ruim opgevat en bevat alle aspecten om tot een klantgerichte oplossing te komen, dit conform de Algemene Verordering Gegevensbescherming 2016/679 (GDPR).
2. Informatie
De advocaat informeert de cliënt stipt over de uitvoering van zijn opdracht en over het verloop van de behandeling van de zaak. De cliënt geeft stipt en gedurende de gehele duur van de opdracht, desgevallend op verzoek van de advocaat, alle nuttige informatie aan de advocaat.
3. Beroep op derden
3.1. Buiten de gebruikelijke taken die in het advocatenkantoor worden vervuld, gaat de cliënt akkoord dat de advocaat, onder de verantwoordelijkheid van deze laatste, voor specifieke opdrachten een beroep kan doen op andere advocaten voor de uitvoering van zijn opdracht.
3.2. Indien het voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijk is dat een beroep wordt gedaan op een gerechtsdeurwaarder of een vertaler, laat de cliënt de keuze daarvan aan de advocaat.
3.3. De advocaat doet slechts met uitdrukkelijke instemming van de cliënt een beroep op andere derden, zoals notarissen, deskundigen of accountants, gekozen in overleg met de cliënt.
4. Kosten en ereloon
4.1. De staat van kosten en ereloon van een advocaat kan drie elementen bevatten: de kosten van de advocaat, de gerechtskosten en de uitgaven en het ereloon.
4.2. Cliënten verklaren zich hoofdelijk te verbinden tot de betaling van alle kosten voortvloeiend uit de verstrekte diensten (het ereloon, de kosten, de gerechtskosten, …) alsmede de accessoria (intresten, schadebeding, administratieve kosten, invorderingskosten,…).
Cliënten blijven overigens steeds hoofdelijk gehouden tot integrale betaling van de facturen in die dossiers waar zij persoonlijk procespartij zijn, zelfs indien zij genieten van de tussenkomst van een rechtsbijstandsverzekering dewelke afgesloten is op naam van een rechtspersoon.
4.3. De kosten van de advocaat worden berekend conform de tariefvoorwaarden van toepassing op het ogenblik van de opstart van het dossier als volgt:
Basistarieven van toepassing
Ereloon
De gepresteerde uren worden verrekend aan minimum:
Advocaat senior partner: 150,00 EUR/uur
Advocaat Junior partner & medewerkers: 135,00 EUR/uur
Eerste consultatie bedraagt minimum: 125,00 EUR
Eerste consultatie omtrent echtscheiding bedraagt minimum: 150,00 EUR/uur
Alle administratieve procedures & Raad van State minimum: 200,00 EUR /uur
Het basisuurtarief kan:
- ofwel worden aangepast, volgens moeilijkheidsgraad (x 1.0 à 1.5), hoogdringendheid (x 1.5), behaald resultaat (x 1.0 à 1.5) en onderlegdheid in de behandelde materie (x 1.5)
- ofwel kan Adverlaw Advocatenkantoor opteren om een ‘succesfee’ in rekening te brengen en dit indien de zaak met een gunstig resultaat wordt afgehandeld. Deze ‘succesfee’ kan, naar keuze van Adverlaw Advocatenkantoor en behoudens specifieke afspraken hieromtrent, bestaan in:
- Het bijkomend aanrekenen als ereloon van een percentage (dat – tenzij anders overeengekomen werd – maximaal 20 procent bedraagt) van de gerecupereerde of uitgespaarde bedragen of van de inzet van de zaak; of
- Het bijkomend aanrekenen van een bedrag dat overeenstemt met het toegekende schadebeding en/of de toegekende rechtsplegingsvergoeding.
Behalve indien de ereloonstaat een eindstaat is, wordt de component honorarium voorlopig berekend. Indien de zaak kan worden afgesloten, zal deze component in de eindstaat opnieuw worden berekend met toepassing van de hiervoor vermelde coëfficiënten of toegepaste succesfee of aanrekenen schadebeding en/of toegekende rechtsplegingsvergoeding.
Gepresteerde uren omvatten o.m.: de studie van het dossier; opzoekingen; verstrekken van adviezen (ook telefonisch); tijdsduur telefonisch onderhoud; verplaatsingstijd van en naar rechtbank; wachttijden op de rechtbank; externe vergaderingen, externe vacatie, tijd gespendeerd aan briefwisseling, consultaties, enz.
De prestaties worden in rekening gebracht in eenheden van 5 minuten.
Administratiekosten
Opening dossier & vaste kost per procedure van 50,00 tot 125,00 EUR
Dactylografie (briefwisseling, e-mail, fax e.d.): 10,00 EUR /getypt blad
Geautomatiseerde briefwisseling: 4,00 EUR /stuk
Verzendingskosten: 1,00 EUR /bladzijde
Juridische dactylografie (adviezen, dagvaardingen besluiten, e.d.m.): 15,00 EUR /getypt blad
Fotokopies : (werk + benodigdheden): 0,75 EUR /kopie
Telefoon:
- kost verbinding inkomend of uitgaand 1,75 EUR /aansluiting
- aanrekening gespreksduur volgens uurtarief uurtarief/gespreksduur
Verplaatsingskosten: 0,75 EUR /km
Griffiebon: 0,60 EUR /bon
Overschrijving: 1,50 EUR /verrichting
Gerechtskosten (hieronder wordt o.m. verstaan gerechtsdeurwaarderskosten, vertalingskosten e.d.m.) worden verrekend aan kostprijs.
Bij langdurige procedures worden het ereloon en de kosten aangepast aan de gebruikelijke tariefaanpassingen dewelke in de toekomst kunnen worden doorgevoerd en van toepassing zijn op het ogenblik van het opmaken van de eindfactuur.
De voormelde bedragen dienen vermeerderd te worden met btw (21 %) en dit vanaf 1 januari 2014.
Factuurvoorwaarden
1. Enkel deze voorwaarden beheersen de contractuele relatie tussen het advocatenkantoor en haar cliënt die erkent deze te aanvaarden.
2. De cliënt erkent dat de contractuele relatie enkel bestaat tussen hemzelf enerzijds en de C.V.B.A. Ad Verlaw Advocatenkantoor met uitsluiting van elke andere partij.
3. Bij langdurige procedures worden het ereloon en de kosten aangepast aan de gebruikelijke tariefaanpassingen dewelke in de toekomst kunnen worden doorgevoerd.
4. Alle bedragen zijn contant betaalbaar te Brugge. Elke onbetaald bedrag zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd worden met een intrest van 10 % ‘s jaars en een forfaitaire schadeloosstelling van 10 %, met een maximum van 2.000 € tenzij de toepassing van de wet tot een hogere intrest of forfaitaire schadeloosstelling leidt. In dat geval is het hoogst toegestane bedrag van toepassing.
5. C.V.B.A. Ad Verlaw Advocatenkantoor behoudt zich het recht voor haar tussenkomsten te staken wanneer gevraagde provisies / openstaande facturen niet stipt worden vereffend. Wanneer de cliënt geniet van de tussenkomst van een derde betaler (bvb. verzekeraar rechtsbijstand) blijft de cliënt niettemin gehouden tot volledige betaling van de geleverde prestaties.
6. Onze aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag dat onder onze verzekering beroepsaansprakelijkheid is verzekerd (op dit ogenblik 6.830.000 €) inbegrepen het bedrag van het eigen risico dat niet ten laste is van de verzekeraar
7. Enkel het Belgisch recht is van toepassing en de rechtbanken van Brugge zijn bevoegd.
4.4. De gerechtskosten en de uitgaven zijn de kosten die de advocaat heeft moeten voorschieten aan derden, zoals de gerechtsdeurwaarder, de griffie, vertalers en openbare instanties. Deze kosten worden precies en gedetailleerd vermeld in de staat van kosten en ereloon.
4.5. Het ereloon is de vergoeding voor de door de advocaat geleverde diensten.
Het ereloon wordt als volgt berekend:
Zie basistarieven (punt 4.3)
4.6. De advocaat kan voor de aanvang van de opdracht en lopende de behandeling van de zaak één of meerdere voorschotten vragen. Een voorschot is het forfaitair bedrag dat de cliënt betaalt aan de advocaat, voorafgaand aan een gedetailleerde staat van kosten en ereloon meer BTW.
In de eindstaat van kosten en ereloon worden de voorschotten op het totale bedrag in mindering gebracht.
De werkzaamheden worden maandelijks aan de opdrachtgever gefactureerd.
4.7. De cliënt betaalt de voorschotten en de eindstaat van kosten en ereloon van de advocaat onmiddellijk na ontvangst van de uitnodiging tot betalen. De advocaat kan, indien dit voor de goede dienstverlening noodzakelijk is, gemotiveerd een kortere betalingstermijn bepalen. Bij opstarten van het dossier dient onmiddellijk een eerste voorschot betaald te worden. Zolang er niet is betaald, wordt het dossier niet opgestart.
4.8. Indien de cliënt niet akkoord gaat met het gevraagde voorschot of de eindstaat moet hij deze binnen veertien dagen na ontvangst schriftelijk protesteren, zo niet geldt de factuur als aanvaard.
4.9. Na schriftelijke aanmaning tot betaling van de openstaande staat van kosten en ereloon en bij gebrek aan terecht bevonden protest is de cliënt op het openstaande saldo rente verschuldigd vanaf de datum van de aanmaning meer een schadebeding, beiden conform de factuurvoorwaarden en het schadebeding met een maximum van 2.000,00 EUR.
5. Derdengelden
5.1. De advocaat stort alle bedragen die hij voor zijn cliënt ontvangt binnen de kortst mogelijke tijd door aan zijn cliënt. Indien de advocaat een bedrag niet onmiddellijk kan doorstorten, verwittigt hij de cliënt van de ontvangst van het bedrag en brengt hij hem op de hoogte van de reden waarom het bedrag niet wordt doorgestort.
5.2. De advocaat mag op de bedragen die hij ontvangt voor rekening van de cliënt sommen inhouden tot dekking van de openstaande voorschotten of staten van kosten en ereloon. Hij brengt de cliënt hiervan schriftelijk op de hoogte. Deze bepaling doet geen afbreuk aan het recht van de cliënt om de ereloonstaten van de advocaat te betwisten en betaling van deze ingehouden bedragen te vorderen.
5.3. De advocaat stort alle bedragen die hij van de cliënt ontvangt voor rekening van derden onmiddellijk door aan deze derden behoudens art. 5.2.
6. Aansprakelijkheid
6.1. De advocaat is verzekerd voor zijn beroepsaansprakelijkheid voor een bedrag van 6.000.000 EUR.
Polis met nummer 13204901410brugge beheerd door :
Vanbreda Risk & Benefits NV
Plantin & Moretuslei 297
2140 Antwerpen
De advocaat informeert de cliënt dat voor de specifieke behandeling van zijn zaak, voorwerp van deze overeenkomst, een hogere verzekering kan worden afgesloten mits het betalen van een bijkomende premie aan de cliënt.
6.2. De cliënt vindt de gewone verzekering van de advocaat voldoende en aanvaardt dat de vergoeding van de schade die hij lijdt ten gevolge van een beroepsfout van de advocaat wordt beperkt tot het bedrag waarvoor de advocaat op dat moment is verzekerd. In geval van professionele fouten is elke aansprakelijkheid van de advocaat per schadegeval beperkt tot dat in desbetreffend geval door de verzekeraar onder de beroepsaansprakelijkheid wordt uitbetaald. Deze beperking is niet van toepassing in geval van opzet of grove fout van de advocaat.
6.3. Indien de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar de schade niet dekt, zonder dat de advocaat hieraan fout heeft, wordt de schadevergoeding op grond van een beroepsfout van de advocaat beperkt in hoofdsom, kosten en intrest tot een bedrag van 10.000,00 EUR.
7. Beëindiging van de overeenkomst
7.1. De cliënt kan op elk ogenblik de overeenkomst beëindigen door de advocaat daarvan schriftelijk op de hoogte te brengen. De advocaat maakt zijn eindstaat van kosten en ereloon over aan de cliënt, rekening houdende met zijn prestaties tot aan de beëindiging van de overeenkomst. De advocaat kan geen schadevergoeding vragen.
7.2. Op eerste verzoek zal de advocaat aan de cliënt de stukken van het dossier terugbezorgen mits betaling van de kosten van samenstellen dossier en verzendingskosten.
7.3. De advocaat kan te allen tijde een einde maken aan de overeenkomst, door de cliënt hiervan schriftelijk te verwittigen. Voor de bepaling van het ogenblik waarop hij zijn prestaties staakt, dient de advocaat rekening te houden met de mogelijkheid voor de cliënt om tijdig de nodige bijstand te verkrijgen van een andere advocaat.
Niet betaling van een gevraagde provisie, factuur of kostenstaat ontslaat de advocaat van alle verplichting tot verder afwerken van het dossier ook indien de zaak hoogdringend is of een pleitzitting is gefixeerd.
8. Klachten
Alle klachten over de verstrekte diensten en alle gewenste bijkomende informatie omtrent de verstrekte diensten kunnen door de cliënt(en) worden gericht aan:
Per post:
ADVERLAW ADVOCATENKANTOOR CVBA
Pathoekeweg 9A Unit 12C
8000 BRUGGE
Per fax:
050/32.07.50
Per e-mail:
advocaten@adverlaw.be
Telefonische klachten worden niet aanvaard.
9. Toepasselijk recht en geschillen
Het Belgisch recht is van toepassing.
Partijen regelen hun geschillen bij voorkeur in der minne. Zij laten voorafgaand aan elke gerechtelijke procedure bij voorkeur de zaak oproepen in minnelijke schikking voor de bevoegde rechtbank te Brugge of voor een daartoe bevoegde instantie bij de Orde van Advocaten te Brugge. In geval van een gerechtelijke procedure is uitsluitend de/het resp. ratione materiae bevoegde Hof van Beroep te Gent, Rechtbank van Eerste Aanleg te West-Vlaanderen, afdeling Brugge of het Vredegerecht van het Vierde Kanton te Brugge bevoegd om kennis te nemen van het geschil.
10. Dienstenwet
De cliënt(en) verklaren tevens te zijn ingelicht dat hij/zij eveneens alle informatie met betrekking tot de hierna volgende gegevens kan/kunnen consulteren op de website van het advocatenkantoor www.adverlaw.be
- De naam of maatschappelijke benaming van de advocaat: ADVERLAW ADVOCATENKANTOOR;
- De rechtsvorm: coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid;
- Het geografisch adres waar de advocaat gevestigd is: Pathoekeweg 9A Unit 12C, 8000 Brugge;
- De adresgegevens die een snelle, rechtstreekse en effectieve communicatie met de advocaat mogelijk maken: Tel. 050/32.07.07 – Fax. 050/32.07.50 – E-mail advocaten@adverlaw.be;
- De beroepsorganisatie waar de advocaat is ingeschreven: Orde van de balie van Brugge;
- De beroepstitel van de advocaat en de lidstaat waar deze is verleend: advocaat – België;
- De algemene voorwaarden en de bepalingen die de advocaat hanteert: zie supra;
- Het op de met de advocaat gesloten overeenkomst toepasselijke recht en betreffende de bevoegde rechter: zie supra;
- De prijs en de belangrijkste kenmerken van de dienstverlening: zie supra;
- De adresgegevens van de beroepsaansprakelijkheid van de advocaat: zie supra;
- De geografische dekking van de aansprakelijkheidsverzekering: de hogervermelde polis verleent dekking in de hele wereld, onder voorbehoud van verduidelijkingen en uitzonderingen opgenomen in de polis burgerlijke aansprakelijkheid voor advocaten;
- Multidisciplinaire activiteiten en multidisciplinaire partnerschappen van de advocaat: behoudens andersluidende vermelding(en) op de individuele informatiepagina van de advocaten, maken de advocaten van het advocatenkantoor geen deel uit van multidisciplinaire activiteiten en/of partnerschappen;
- De buitengerechtelijke geschillenbeslechting toepasselijk op de dienstverlening: de advocaat is onderhevig aan de buitengerechtelijke geschillenbeslechting voorzien bij de Orde van Advocaten te Brugge. U kan meer informatie verkrijgen over de kenmerken en toepassingsvoorwaarden van deze arbitragecommissie op het secretariaat van de Balie, Langestraat 120 te 8000 Brugge;
- De advocaat is niet onderworpen aan gedragscodes andere dan de regelementen van de Orde van Vlaamse Balies, die van de Nationale Orde, alsook de reglementen van zijn Balie die kunnen geraadpleegd worden op de volgende websites:
www.advocaat.be
www.baliebrugge.be
11. Privacy bepalingen
11.1. De cliënt(en) verlenen aan Advocatenkantoor Adverlaw uitdrukkelijk de toestemming om zijn/haar persoonsgegevens te verwerken.
Meer bepaald wordt aan Advocatenkantoor Adverlaw de toestemming verleend om alle informatie te verwerken dewelke het advocatenkantoor nuttig acht voor de uitvoering van de overeenkomst en dit gedurende de volledige duurtijd van de overeenkomst alsook minstens de wettelijke bewaartermijn waaraan advocaten gebonden zijn.
11.2. Inzoverre het dossier handelt over lichamelijke letsels, verleent de cliënt(en) aan Advocatenkantoor Adverlaw tevens en uitdrukkelijk toestemming om ook zijn/haar medische gegevens te verwerken.
Meer bepaald wordt aan Advocatenkantoor Adverlaw de toestemming verleend om alle medische gegevens te verwerken dewelke het advocatenkantoor nuttig acht voor de uitvoering van de overeenkomst en dit gedurende de volledige duurtijd van de overeenkomst alsook minstens de wettelijke bewaartermijn waaraan advocaten gebonden zijn.
11.3. Advocatenkantoor Adverlaw houdt de gegevens van het cliënteel bij gedurende de volledige duurtijd van de overeenkomst alsook gedurende minstens vijf jaar na de beëindiging van de overeenkomst en dit conform artikel 2276bis van het Burgerlijk Wetboek.
11.4. Conform de wettelijke bepalingen terzake, heeft de cliënt steeds volgende rechten inzake de verwerking van zijn persoonsgegevens:
- Recht op informatie
- Recht op inzage
- Recht op rectificatie
- Recht op verwijdering/gegevenswissing
- Recht van verzet
- Recht op overdraagbaarheid van gegevens
Aangezien advocaten persoonsgegevens van het cliënteel (i) gebruiken voor het instellen, uitoefenen of onderbouwen van een rechtsvordering en (ii) advocaten wettelijk verplicht zijn hun dossiers tot vijf jaar na de beëindiging van de overeenkomst te bewaren, is het advocatenkantoor niet verplicht in te gaan op een verzoek tot verwijdering of wissing van uw persoonsgegevens. Hoe dan ook primeren steeds de deontologische verplichtingen inzake het beroepsgeheim van advocaten.
11.5. Indien u meer informatie wenst over uw specifieke rechten of de privacy policy van het kantoor, kunt u steeds contact opnemen met de privacy-verantwoordelijke op kantoor, mr. Paul DEMAEGDT via het telefoonnummer 050/32.07.07 of per email advocaten@adverlaw.be.
De cliënt dient wel steeds in te staan voor de administratieve kosten dewelke gepaard kunnen gaan met het uitoefenen van zijn rechten inzake privacy (bv. administratiekosten, kopiekosten, edm…)